۴ شهریور ۱۳۸۶، ۱۲:۲۵

خودکفایی در تولید شیر و گوشت محقق می‌شود

خودکفایی در تولید شیر و گوشت محقق می‌شود

اجرای طرح ساماندهی دامداری‌های روستایی، کشور را در تولید شیر، گوشت و فرآورده‌های دامی به خودکفایی خواهد رساند.

علی اصغر فرقانی، عضو کمیته برنامه ریزی و اجرایی طرح ساماندهی دامداری های روستایی درکشور، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تولید شیر در استان خراسان رضوی با اجرای این طرح در سال جاری 30 هزار و 678 تن افزایش یافته ضمن آنکه بار میکروبی شیر را تا سطح 1 میلیون کاهش داده است.

فرقانی، با اشاره به کاهش تلفات دامی به دنبال اجرای طرح ساماندهی دامداری های روستایی در کشور، اظهار داشت: اجرای این طرح با کاهش تلفات 2 هزار و 853 راس دام دراستان خراسان رضوی و نیزافزایش هزار و 392 تنی تولید گوشت همراه بوده است.

وی افزود: برای اجرای طرح مذکور در کشور اعتباری بالغ بر 75 میلیارد تومان اختصاص یافته که در قالب سه پروژه تولید کنستانتره یارانه ای، پروژه ناظرین فنی و بهبود کیفیت و نیز تولیدات دامی (اصلاح نژاد دام روستایی) به اجرا گذاشته می شود.

مسئول طرح ساماندهی دامداری های روستای استان خراسان رضوی، با اعلام آنکه طرح ساماندهی دامداری های روستایی علاوه بر استان خراسان رضوی در سراسر کشور اجرایی شده، بیان کرد: در حال حاضر فاز مطالعاتی طرح ساماندهی دامداری های روستایی در 100 روستای استان آغاز شده و از 10 درصد تا 80 پیشرفت فیزیکی در اجرا روبرو بوده ایم.

وی، با بیا ن آنکه در قالب این طرح تجهیزات مورد نیاز تعاونی های روستایی در درون روستاها تامین می شود، افزود: تزریق منابع به دامداری های روستایی از طریق یارانه و از محل طرح های زود بازده و اشتغالزا در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

فرقانی، با اشاره به کمبود نقدینگی مناسب برای اجرای طرح ساماندهی دامداری های روستایی، بیان کرد: تامین اعتبارات این طرح در قالب سه پروژه در سال جاری اجرا می شود.

وی، با بیان مطلب فوق، افزود: در سال جاری 15 تا 20 در صد یارانه سبوس به پروژه اصلاح نژادی در استان خراسان رضوی اختصاص یافت که با انجام این امر میزان اعتبار این پروژه به حدود 650 تا 700 میلیون تومان افزایش یافته است.

عضو کمیته برنامه ریزی و اجرایی طرح ساماندهی دامداری های روستایی در کشور در رابطه با اجرای پروژه ناظرین فنی در دامداری های روستایی استان، عنوان کرد: به منظور افزایش اشتغال در دامداری های روستایی استان امسال با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی اقدامات اولیه در خصوص جذب 99 نفر کارشناس ناظربه انجام رسیده است.

وی، با اشاره به پیشنهاد طرح ساماندهی دامداری های روستایی در استان خراسان رضوی از اواخرسال 82 در قالب طرح جامع شیر به وزارت جهاد کشاورزی ، اظهار داشت: اجرای طرح در سطح کشور پس از سفر اخیر هئیت دولت به استان مطرح شد و با تشکیل کمیته کارشناسی در سه ماهه پایانی سال قبل در وزارت جهاد کشاورزی این طرح به صورت کشوری مورد توجه قرار گرفت.

فرقانی، تصریح کرد: درحال حاضر با اجرای طرح ساماندهی دامداری های روستایی در سطح کشور بالغ بر 1200 روستا تحت پوشش طرح قرار گرفته اند.

وی، دررابطه با جذب نیرو از طریق نظام مهندسی کشاورزی بیان کرد: بخش دولتی در اجرای طرح ساماندهی دامداری های روستایی نقش نظارتی دارد و این طرح توسط بخش خصوصی و NGO ها و نیز تعاونی ها اجرا می شود.

کد خبر 541458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha